Rett behandling av undersåttene bidrar til god helse

De fleste folk bruker mye av tiden på å gå rundt, og siden føttene må bære hele kroppsvekten, er det mye slitasje de må gjennomgå hver dag. Det er derfor svært viktig at man har riktig type sko, da de hjelper mye på å minske den belastningen som føttene må bære. Siden omtrent ingen har nøyaktig lik fotsåle, er det da helt forskjellig hvilke sko som passer best for ulike personer, siden presset ligger på forskjellige deler av foten.

 

Det er likevel noen universelle tips som gjelder for god fothelse, som for eksempel at man bør ha på seg fottøy som er romslig nok og ikke klemmer rundt foten. Det har nemlig ingen føtter godt av, og det samme gjelder for høye hæler. Hælen bør omtrent aldri være høyere enn 2 centimeter, for da blir nemlig vekten fordel for stor på den fremre delen av foten, noe vi ikke er skapt for å tåle.

 

Du bør også ha på deg sokker og sko med materiale som har naturlig ventilasjon, for ellers kan det fort bli for fuktig og skape ubehag. Ikke knyt for stramt til med lissene. Om sommeren er det mange som vil kjøpe et par nye lekre sandaler, men da er det også viktig å ha noen gode skotips i minnet.

 

Ikke gå bare etter utseendet

Mange pakker ned sandaler i kofferten når de skal til varmere strøk, men opplever kanskje ofte at føttene er temmelig ømme etter at man ha gått med dem langs asfalterte eller steinbelagte bygater. Dette skyldes at man bruker sandaler som har så godt som ingen demping. Sandaler er jo bare et flatt stykke skinn eller lær som skiller underlaget og fotsålene.

Det kan være lurt å gå inn sandalene før de skal til pers, for da vil nemlig stoffet ha formet seg noenlunde etter føttene dine og vil gnage mindre. Det å smøre vaselin på de mest utsatte stedene på foten hjelper også med å minske friksjonen og er oftest til stor hjelp.