Lysterapi, noe for deg?

Norge er et land som er preget av vakre somre, men også lange mørke vintre, noe som setter sitt preg på folkehelsa. Mange opplever at de blir ekstra trøtte, deprimerte og leie når det er vinter og mørkt ute. Forskere har funnet en mulig behandling, kanskje den er noe for deg?

Lysmangelen om høsten og vinteren forårsaker tretthet hos 10-20 % av den voksne befolkningen og over 3% viser til og med symptomer på depresjon. Lysterapi.no

Noen av de vanlige symptomene på mørketidsdepresjon eller lysmangel er at man har et økt behov for søvn og man føler seg unormalt trett. Man blir kjapt stresset, irritert og ofte er det endringer i kosthold. Man har ofte problemer med å konsentrere seg, man er nedstemt og arbeidseffektiviteten er lavere. Det varer som regel fra høsten til senvinteren, og her i Norge er det som regel verst i mørketiden.

En av de beste måtene å behandle mørketidsdepresjon på er ved å bruke hvitt fullspektrumlys og dette kan i enkelte tilfeller også erstatte behandling med antidepressiva. Men det er viktig å være helt sikker på diagnose før man setter i gang behandling, og rådene her på denne siden kan aldri erstatte råd fra en lege. Så sørg for at du har oppfølging av lege før du tar fatt på en eventuell lysbehandling. Enkelte medisiner man går på kan også gjøre en ømfiendtlig for lys, så da bør man vente til virkestoffene er ute av kroppen før man begynner med lysterapi. Det vil også være hensiktsmessig å følge opp med fysisk aktivitet og et allsidig kosthold som blant annet sikrer mest mulig B-vitaminer.

Lysterapi hjelper

Men hva er det som gjør at lysterapi hjelper når man lider av mørketidsdepresjon eller lysmangel? Lyset oppfattes gjennom øynene og på sin vei inn til det limbiske system hvor den lagrer våre visuelle inntrykk gir det oss energi. Hypotalamus kontrolerer alle de biologiske funksjoner i våre kropper, og den sender ut signaler som dirigerer nervesystemets aktiviteter og hormonsystemet. Dette bestemmer hva vi føler, tenker og gjør. Jo sterkere lysenergi som kommer igjennom systemet vårt, jo mer energi får vi. Forskning viser at hvitt bredspektret lys har innvirkning på de kjemiske prosessene i hjernen vår. Om natten produserer kroppen vår melatonin for å sørge for at vi blir trette og får sove. Ved soloppgang slutter kroppen å produsere melatonin. Men hva skjer da når solen står opp senere og senere, eller ikke i det hele tatt? Da starter ikke oppvåkningsprosessen, og man forblir trøtte.

Behandlingstiden når du bruker lyset vil variere med hvor alvorlig depresjonen er. Behandlingen går ikke ut på at du skal sitte å se rett inn i lyset som går opp til 10 000 lux, men at du skal ha øynene åpne, i nærheten av lyset en bestemt periode hver dag helst på morgenen. De fleste bruker ca en halv time hver dag. Og forskning viser at 75% av de som lider av lysmangel og mørkedepresjoner faktisk merker bedring med lysterapi. Lyset påvirker så konglekjernen i lillehjernen til å slutte å produsere melatonin og dermed blir du mindre trøtt.

Man kan bruke forskjellige størrelser på lampene, og man kan bruke dem personlig eller for eksempel på arbeidsplassen. Visste du også at lysterapi kan hjelpe mot jetlag, kolesterolnivå, allergier, astma, benskjørhet og PMS?